Facebok

18 Ağustos 2013 Pazar

BAYKAL GÖLÜ SEN NEYMİŞSİN!

Nerede kalmıştık? Hmm İjevsk'e gece 22:00 civarı geldikten sonra yine booking.com dan hostel baktık, zaten 1 tane vardı. Bu arada bu siteyi hunharca kullanıyoruz ama sadece otellerin adreslerine bakıyoruz hiç rezervasyon yapmadık site üzerinden. Amaan yer bulamazsak çadır kurarız anasını satayım modundayız.
Neyse sabah bir önceki yazıyı yayınladıktan sonra anayola çıkıp otostop çekmeye başladık. Yaklaşık 900km gidebilirsek Ekaterinburg'dan Ural dağlarına ulaşabiliriz ancak 5 saate yakın beklememize rağmen duran olmadı. Böyle giderse Baykal gölünde vakit geçiremeyeceğiz, Rusya'ya vizesiz takılma süresi 1 ay ve bizim 9 günümüz kaldı! Şimdi trene binsek 3.5 gün sürüyor Irkutsk. Eee 5 günde ne zaman Baykal'ı gezicez ne zaman Moğolistan'a yol alıcaz dedik ve Ural Dağları'na gitmekten vazgeçip doğru tren istasyonuna yollandık. Görevli Babuşka (yaşlı kadınlar babuşka, gençler devuşka ona göre) önce Ekatrinburg'a sonra da İrkutsk'a gidebilirsiniz deyince Christina ile internetten baktığımızda buradan 3 saat önceki Kizner'den direkt tren vardı diye hatırlayarak Kizner'e gittik. Saat oldu 22:00. Tren falan yok, Ijevsk'e geri dönmemiz lazım kafamıza filler sıçsın, dönüş treni de sabaha karşı 03:50 de!  Bütün biletleri aldık ve kaldık tren istasyonunda. 70 yaşlarında iki ayyaş babuşka ( çok sevdim bu kelimeyi) bir de zil zurna sarhoş orta yaşlı adam var.  Film gibi onları seyrederken zaman geçti, uykusuz bir geceden sonra sabah tekrar Ijevsk'e vardık.

Bir cafede oturduk, bütün gün ne yapıcaz bu halde diye düşünürken Couchsurfingten Olga'nın mesajı geldi :) Bizim Ekatarinburg aktarmalı Irkutsk treni bir gün sonra.

Çok güzel denk geldi yani. Kız çalışıyordu öğle arasında buluştuk bizi eve bıraktı ve işe döndü. Yemek yaptık, akşama kadar da uyuduk. Olga'ya da Türk yemeklerini sevdirdikten sonra ertesi gün artık platzkart ile uzuun Trans Sibirya yolculuğuna hazırız. Platzkart dediğim herkesin bir arada kaldığı tamamı yataklı vagon. Vladikavkaz'dan Moskova'ya gelirken kullandığımız gibi 4 kişilik kapalı kompartıman yok yani, herkes birlikte aynı vagonda uyuyor. Süper! Bu yolculukta Rusların çok içip uyumadıklarını ve tabi uyutmadıklarını okumuştuk. Eh uyuyabilelim bari diye votka aldık ama içerken görevliden azarı işittik :)  Meğer gizli gizli içmek lazımmış, şişeyi saklattırdı :) İşin garibi bizden başka içen de olmadı, yani öyle her okuduğumuza inanmicakmışız demek kii.

İrkutsk'ta hemen bir hostel araştırdık ve gitmek için tramvaya bindik. Umarım hostelin yakınına doğru gider diye içimizden geçirirken tak durdu, haydaa yolda kaza var. Napalım, her zamanki yöntem tabanvay ile devam. Bizimle beraber 3 gezgin daha indi, onların rezervasyon yaptırmış olduğu hostel daha yakın diye takıldık peşlerine ama resmen kaybolduk küçücük yerde. Neyse telefon ettiler ve hostelden biri geldi ama bizim için yer yokmuş :/ Yaklaşık bir saat yürüyüşten sonra kalacak bir hostel bulduk ve orada 3 Rus ile tanıştık. Bu arada biz saati hala Moskova saati gibi sanıyoruz. Ama burada 5 saatlik bir zaman farkı var. Gece hiç yatmadan ertesi sabah bizim 3 Rusla Baykal Gölü'nde bulunan adaya gitmek için arabaya bindik. Böylesi en rahat, yolu biliyorlar hiç kasma takip et yeter :)

Olkhon Adası gölün içinde ama öyle yürüyerek ya da bisikletle gezilebilecek kadar küçük değil. Bir günde ancak uçakla gezilebilir ve gerçekten de uçak turları var. Arabada karşılaştığımız iki ayyaş Rus bizim üçlü ve biz kamp kurmak için merkezden uzak sakin bir yer aramaya çıktık. Sahile ulaşmak için belki bir saatten fazla kumların üzerinde yürüdük. Kelebekler ve çam ağaçları ile kaplı, bu kadar geniş bir sahili ben ilk kez burada görüyorum. Gölün kenarına gittik ama buraya göl demeye dilim varmıyor. Sadece yüz ölçümü Marmara denizinin 3 katı. Derinlik olarak dünyada ilk sırada zaten. Merak edenler için, buyrun.

Dalgaların kumları şekillendirdiği, kenarında binlerce Rus'un kamp yaptığı ama yine de kalabalık sayılmayacak hayallerin ötesinde bir yer. 2 gün sadece keyif yaptık, dinlendik..

Ertesi gün etrafı keşfe çıktık ama burayı yürümekle keşfetmek imkansız. Sonraki gün araba yada tekne turu satın alalım diye düşündük fakat bizim Rus üçlüden Andre ve Dasha bisiklet kiralayalım dedi. Bizde hemen sazan gibi atladık. Kesinlikle ve kesinlikle buraya gelip de bisiklet kiralamayın. Yollar inanılmaz kötü ve ada çok ama çok büyük. Baykal gölünü yada adayı gezmenin en güzel yolu tekne turu sanırım.

BU NASI Bİ KAFA AGA?
Bu arada amaç ada üzerinde bulunan ismi hiç lazım değil unuttum zaten küçük göle gitmek. Merkezden ( Khuznir ) aldığımız boktan bir haritada 29km uzaklıkta görünüyor. Öyle de bir anlatmışlar ki gölü yok efendim şifalı çamuru, daha sıcak olan suyunda yüzme keyfi falan, görelim bari dedik bisikletle gidilebilecek bir yer. Demez olaydık, kum, rüzgar, toz, sürekli tırmanış.. Dönüş yolunda biraz yeşil görsek de sonuç olarak gidilecek, görülmeye değecek bir yer değil adadaki küçük göl haberiniz ola..

KELEBEK VE SİNEK ŞİFALI ÇAMURDA - ŞİFAYI KAPMIŞLAR ANLAŞILAN!
Bir de yol üzerinde ikiz çocuk için bir dilekte bulunduk :) Bu arada şamanizm hala ayakta, insanlar ve turistler gelenekleri ayakta tutuyorlar.

BU UYGUNSUZ YERE İLİŞTİRİLEN DİLEKTEN SONRA TEPETAKLAK OLDUK ANAAAM! AMA DİLEĞİN İÇERİĞİ SEBEBİYLE EN UYGUN YER DEĞİL Mİ Kİ :)
Akşama doğru gaziler olarak geri döndük. Hepimiz bisikletten düşmüşüz:) Coşkun'un beli, benim dizim, ucuz atlattık.. Her yanımız ağrı sızı içindeydi. Yılmadık gün batımında yolu biraz uzatıp Khuznir yakınındaki Şaman kayasını görmeye gittik.

Su kenarından kamp alanına doğru yürürken geleneksel Rus banyolarını gördük. Çok enteresan eski Kamaz marka Rus kamyonlarının içi saunaya dönüştürülmüş. Ruslar her şeyin en sınırda olanını yapıyor. İçeride terliyor ve kendinizi kokulu yapraklı ağaç dalları ile dövüyorsunuz. Sıcaktan bunalınca da doğru buz gibi Baykal sularına. Muhteşem! Buraya gelip de bunu yapmadan ayrılmamak lazım.

İKİ FOTO ARASINDAKİ BENZERLİKLERİ BULUNUZ. :)

Ve Baykal' da yüzmek.. Dondurucuuu ama hem yüz hem iç :) Dünyanın en temiz göl suyu. Gece suya ışık tuttuğunuzda milyonlarca karides geliyor. O yüzden içmek için de yüzmek için de en uygun zaman sabah saatleri. Ama buz gibi suya 10 dakikadan fazla dayanmak çok zor. Küçük balıklar dışında hiç bir canlı ile karşılaşamadık :(

Ertesi sabah 14 Ağustos da güneş doğarken yola çıktık çünkü 15 inde Rusya'dan çıkmamız gerekiyor.

Hoşçakal Baykal.. ama biz sana hiç doyamadık..

Yaklaşık 7 saat sonra Irkutsk'dayız ve doğru tren istasyonuna gittik. Moğolistan'ın baş kenti Ulan Batur'a gidicez ama trende yer yok. Anlaşıldı yine sınır kapısından geçiş yapıcaz. İnternetten baktığımızda, Moğolistan'a vizenin kalktığına dair haberler görmüştük, kalkmadıysa da zaten Rusya'da vize için harcayacak zaman kalmadı, şansımıza artık sınıra gidip görücez.. Tren istasyonunun yanından Moğolistan sınırına yakın Ulan Ude şehrine giden minibüslere bindik. Ulan Ude'ye vardığımızda saat gece 01:00. Yatacak yer aramak yerine geceyi yine tren garında geçirdik. Bu sefer matları açtık serdik yere yattık üzerine.. Gar kalabalıktı. Amcanın biri de geldi Coşkun'un götünün dibine boş kalan yere kıvrıldı :) Sabah bilet ofisi açılır açılmaz koştuk, yine yer yok :/ Taksi tutup Ulanbatur otobüsünü aramaya çıktık ama otobüs sabah saat 6 da kalkmış. Bugün çıkmamız lazım! Taksici ile 6 saatlik yol için yaklaşık 100 dolara anlaştık, bizi sınıra kadar götürdü. Sınırı yürüyerek geçemeyeceğimiz için bir arabanın şoförü ile konuştu ve bindik. Rus sınırından geçtik ama Moğol sınırında küçük bir şok. Vize lazım. Yaklaşık bir saatlik bir toplantı ve en gencinden başlayarak en yaşlısına kadar tüm memurlarla yaptığımız görüşmeden sonra vizeleri aldık. Sonradan öğrendik ki biz şanslıyız geri gönderilenler olmuş elçi yardımcısı Tuncer Bey'in söylediğine göre. Havaalanından uçağa bindirilip hoop geri yollanmışlar. Aman düşman başına ya!
Neyse biz iki kişi için vizelere 150 dolar ödedik ve artık 20 gün Ulan Batur'dayız. Daha kısa sürmesini umuyoruz ancak Çin vizesi Coşkun'un eski pasaportu yüzünden problem olabilir.. Pazartesi başvuru yapıcaz bakalım, alabilirsek Gobi çölüne ve birkaç yere daha gidip çıkıcaz umarım.
Bekle bizi Gobi!

Rusya İçin Notlar

Şehirlerde 2 günden fazla boşuna vakit harcamamak lazım. Direkt Kafkas, Ural Dağları ve Baykal gölü gibi doğal alanlarına gidin.

Batı çok çok daha pahalı. Doğudaki insanlar daha yardımsever.

Rusya'nın tamamını gezmek isteyenler için en büyük sorun yollar.

En iyi mevsim Mayıs.

Harcamalar

Bir ay için yaklaşık 75.000 ruble ( 4.500 TL) evet gerçekten de çok fazla ancak bunun önemli bölümü bir çok yerde otostop kullanmamıza rağmen yola gitti :(

Emine&Coşkun

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

6 yorum :

1. Ne kadar güzel bir çiftsiniz. Kıskanmaktan ziyade bu güzellikleri sevdikleriyle beraber yaşayabildikleri için sizin adınıza mutlu oldum. :)

2. Rusya'dan sağ çıkabildiginizi duymak - yani okumak, çok güzel. Bundan başka sınır görevlilerinin sizi de vizesiz insan gibi kabul ettiğini çok iyi bir şey. Bu kadar uzun yol geçtiniz - sizi uçağa bindirmek insafsız olacak.
    Baikal fotoğraflarınız harika. Sözler bulunamam!
    Hayırlı yolculuklar ve unutulmaz maceralar! (Babuşka sözünü unutmayın - onlar her yerde sökün edebilirler) :)
    Christina

1. Christinaaa:)) Senin yorumunu okumak da çok güzel! Baykal muhteşemdi umarım senin de yolun düşer bir gün.
      Ne yazık ki uçağa binmek zorunda kalacağız gibi gözüküyor :( Bir sonraki yazıyı sürpriz biyerden yayınlayabilirim.
      Güzel dileklerin için çook teşekkürler canım. ( Bir de Allah herkesin karşısına iyi babuşkalar çıkartsın;) )

2. merhabalar okuduğum kadarıyla gerçekten keyifli bir gezi olmuş. size bir sorum olacakta bir çalışma için şaman - kamları gözlemlemem gerekiyor irkutska en yakın nerede bulunurlar bu arkadaşlar. mehmet murgan

3. Mehmet Bey,
    Şamanları Orta Asyanın hemen hemen her yerinde bulmak mümkün. Irkutsk'ta da biz yalnızca Olkhon Adasına gittik. Her topluluğun şamanı vardı. Ancak bizim gördüklerimiz daha çok turist şamanlardı. Gerçek bir gözleme ihtiyacınız var gibi duruyor. Bu yüzden daha az popüler olan Tuva'nın Kızıl şehrini öneririm. Rusya'daki gezimiz sırasında şamanizm hakkında konuştuğumuz bütün Ruslar bize önermişlerdi. Fakat vize süremiz dolduğundan gitmeye fırsat bulamadık. Bunun dılında sizden para isteyen hiç bir şaman gerçek şaman değildir. Unutmayın. Ancak totemlerin yanına sunaklara para veya gediye bırakabilirsiniz. Giderseniz deneyinlerinizi dinlemek için sabırsızlanıyor olacağım. (C. K.)